Válogatás a Nudelman-gyűjteményből

Nudelman László elmondása szerint már akkor is gyűjtött, amikor még nem is gyűjtött. Kollekciója átfogó képet ad a 20. századi magyar művészetről. Az Art & Antique kiállításon 40 alkotás látható: a klasszikus modern anyag fénypontjai Korniss Dezső Szentendrei csendélete, Bálint Endre Honvágya és Séta a temetőbenje, valamint Nádler István, Keserü Ilona, Fajó János, Lakner László, Bak Imre és Maurer Dóra művei

 

Nudelman László műgyűjtővel beszélget Bánó András

 
Gyermekkorában a népszerű bélyeggyűjtés mellett érdeklődése a képzőművészeti albumokra és kiadványokra is kiterjedt - sorra fedezte fel magának a festészet mesterműveit. Tizenévesként az impresszionizmust tanulmányozta, majd módszeresen ismerkedett a művészet történetével (ez később, gyűjteményének alakulásában is nyomon követhető). A régi pénzekkel való kereskedést kisiskolásként kezdte, mára számos rangos nemzetközi numizmatikai szervezet egyedüli magyar képviselője. Az első hazai, nemzetközi numizmatikai aukció rendezője (az 1995- ös Év Aukciója díjnyertese), az európai régi pénz kereskedés mértékadó szereplője. Eredeti végzettsége szerint közgazdász, dolgozott az Artex üzletkötőjeként, több évet élt Németországban.

205. Nádler István: Közelítés, 1968, acryl, vászon, 180×130 cm, Nudelman gyűjtemény
16. Bak Imre: Köztes fény 2001, akril, vászon, 140×210 cm, Nudelman-gyűjtemény
16. Bak Imre: Köztes fény, 2001, akril, vászon, 140×210 cm, Nudelman Gyűjtemény
 
 
 
Nudelman László gyűjteménye átfogó képet ad a 20. századi magyar művészetről. A kollekcióbanNudelman László gyűjteménye átfogó képet ad a 20. századi magyar művészetről. A kollekcióban megjelenő életművek az alkotók egyes korszakait átfogóan képviselő festmények. A gyűjtemény maga egyedülálló életmű - viszonylag ritkán kerültek ki belőle darabok. Képekkel kapcsolatos történeteit Nudelman László készülő önéletírásában is összefoglalja: hogyan került Korniss Dezsővel barátságba, akinek elmondhatta meglátásait, vagy miként születtek kérésére igazi remekművek.

122. Keserü Ilona: Mind 7. 
1986, olaj, vászon, applikáció, 70×50 cm, Nudelman-gyűjtemény

141. Korniss Dezső: Szentendrei motívum IV. (Befejezetlen csendélet)
1935, olaj. vászon, 90×45 cm, Nudelman-gyűjtemény

Felelősségének tartja, hogy gyűjteménye ne maradjon láthatatlan, ezért a képek többször is szerepeltek kiállításokon az ország különböző pontjain és a főváros rangos galériáiban.

„Ez a nap Nudelman László napja. Ezzel a gyűjteménnyel, melynek a nagy részét most láthatjuk – mert nincs itt minden általa összegyűjtött műtárgy – mi magunk sem hittük volna, mi, akiknek a munkája része ennek a gyűjteménynek, hogy ekkora fényt, erőt, ragyogást tud elénk tárni vagy bemutatni számunkra, mindnyájunk számára, mellyel érintésközelbe hozza a 20, 30, 40 évvel ezelőtti eseményeket. Én, amikor tegnap délután beléptem az ajtón, az olyan volt - biztos ismerik ezt a dolgot – amikor az ember egy nagyon erős és éles belső ütést érez, valami nagyon fontos dolog történik vele, nem tudja abban a pillanatban esetleg, hogy mi az. Megjelenik itt a hatvanas évek, a hetvenes évek, s a későbbi időszakok szelleme valamilyen értelemben, és ez őt igazolja, és minket igazol. Őt igazolja a válogatásában és minket igazol, hogy a képekbe mit sikerült belesűríteni azokból az áramokból, azokból a szellemi erőkből, a kornak azokból a lényegi fontosságú összetevőiből, melyben éltünk a hatvanas, hetvenes, nyolcvanas években. Most muszáj a régebbi időkre is utalnom, a mestereinkre, akik itt vannak velünk, és akiktől mi mindnyájan tanulni tudtunk még, legalábbis az idősebbek közülünk, és itt egy titkot árulok el: Nudelman László is tanult Korniss Dezsőtől, nem csak gyűjtötte a képeit, hanem valamilyen rejtélyes kapcsolat alakult ki közöttük. A festészet belső szentélyeibe, az alkotás titkaiba nyert beavatást Nudelman László Korniss Dezső környezetében, műtermében, és ez nagyon sok mindent megmagyaráz a válogatásait illetően is. Tehát ő belülről tudta megismerni, hogy az, amire egy mű törekszik – nem azt mondom, hogy mennyire sikeres –, és amit talán csak megvalósít, talán csak megpendít, az mennyire igaz. Ezt - azt kell, hogy mondjam - az tudja igazán, aki maga is megpróbálta, küzdött az anyaggal és valameddig eljutott azon az úton, hogy az anyag mivé képes átalakulni, hogyha egy teremtő szellemnek a kezébe kerül. Tehát itt egy nagyon különös gyűjteményt látunk, melynek a hátterében ez is egy fontos mozzanat. A másik pedig – ezt a szót sokan nem szeretik –  az alázat. Mi festők ismerjük, mert egész életünkben az angyallal küzdünk, hogy úgy mondjam birkózunk, és az alázat azt jelenti a művészet esetében, hogy nem én vagyok a fontos, persze én vagyok a fontos mert magamat akarom belepréselni abba a műbe, hogy fönnmaradjak, – ugye, őrült hiúság – hogy évszázadokig fönnmaradjak, amikor már rég nem leszek. De az alázatnak nem csak ilyen vonatkozásai vannak, tehát nem én vagyok a fontos, hanem a mű, a művészet a fontos és azon belül az, amit én csinálok. Az, hogy vannak pillanatok, amikor döntések születnek ennek jegyében, hogy nem én vagyok a fontos – és ezt hangsúlyoznám – ez úgyis tovább megy, mert az emberiség leglényegesebb tulajdonságai közé tartozik, hogy arra képes, hogy az egyének átlépjenek önmagukon azért, hogy valamit létrehozzanak. Én úgy látom most, itt már 40-50 éves időszakok vannak a gyűjtemény egyes darabjai mögött, ami azt jelenti, hogy megmérettettek, tehát valamilyen nagyon fontos szűrőn vagy tű fokán átmentek ezek a művek, és majd jön a további idő, amit Önök fognak látni, hogy meddig, hogyan maradnak fönn, mit képviselnek a következő évtizedekben ezek a műalkotások, melyeket most láthatunk. Én nagyon boldog vagyok, és ezt kívánom Önöknek is."

 

Válogatás Nudelman László gyűjteményéből
2022. március 3-6, Art and Antique, Bálna Budapest
Nyitva tartás, parkolás a vásár honlapján>>

 

 

 

partnereink

Coin Circuit
Magyar Pénzverő Zrt.
CoinArchives Pro
Auktionen Münzhandlung Sonntag
Fritz Rudolf Künker GmbH & Co. KG
Sixbid.com
Auex Auktionen
mcsearch.info